POVRCHOVÉ ÚPRAVY KOVŮ A JEJICH SLITIN

SMALT / EMAIL

 
ÚVOD  TIRÁŽ  KONTAKT

 

CO JE TO SMALT /EMAIL

ZÁKLADNÍ EMAILÉRSKÉ TECHNIKY

SMALT V TECHNICKÝCH OBORECH

A PRŮMYSLU

EXPERIMENTÁLNÍ REKONSTRUKCE EMAILÉRSKÝCH TECHNIK

PRVKOVÉ SLOŽENÍ SMALTU

ENAMELLING

LITERATURA

 

 

Émail peint / Malovaný email

Technika využívá malby různými barevnými emaily na plošném měděném základu, přičemž bývá často kombinována s grisaillovou technikou. Oba postupy jsou často na závěr domalovávány tekutou zlatou barvou případně kombinovány se zlatou nebo stříbrnou fólií. K dosažení dokonalého výsledku je třeba mnoha vrstev emailu nanášeného při opakovaných výpalech. Rozvoj této techniky je také spojen s francouzským městem Limoges (odtud pochází i název limogský malovaný smalt) Počátky malovaných smaltů v Limoges spadají do poslední čtvrtiny 15. století, ale k masovému rozšíření došlo až v 16. století. Tamní dílny pokračují v tradici i v 17. století. Později, v 19. století se vrací tento styl opět do módy a vzniká řada napodobenin historických smaltů.

Mezi nejvýznačnější tvůrce malovaného smaltu patří Nardon Pénicaud (cca 1470–1542, je nejstarším autorem malovaných limogeských smaltů, kterého známe jménem) a jeho následovníci a rodinní příbuzní, nebo Pierre Courteys či tvůrci z rodu Pierra ReymondaJean Reymond, Martial Reymond. Neuvěřitelně realistickými portréty a absolutního mistrovství dosáhl i jeden z nejslavnějších renesančních umělců z Limoges Léonard Limousin.

 

Příklady artefaktů zdobených touto emailérskou technikou:  

 

 

 

Audiovizuální dokument vznikl jako výstup výzkumného cíle podpořeného z prostředků Institucionální podpory DKRVO Ministerstva kultury ČR.

© Technické muzeum v Brně, 2017.