POVRCHOVÉ ÚPRAVY KOVŮ A JEJICH SLITIN

SMALT / EMAIL

 
ÚVOD  TIRÁŽ  KONTAKT

 

CO JE TO SMALT /EMAIL

ZÁKLADNÍ EMAILÉRSKÉ TECHNIKY

SMALT V TECHNICKÝCH OBORECH

A PRŮMYSLU

EXPERIMENTÁLNÍ REKONSTRUKCE EMAILÉRSKÝCH TECHNIK

PRVKOVÉ SLOŽENÍ SMALTU

ENAMELLING

LITERATURA

 

 

Émail des peintres / Emailové miniatury, malba na emailu

Přestože technika smaltovaných miniatur patří mezi klasické historické emailérské postupy, nepracuje se zde aktivně ani tak

s vlastním emailem, jako s jemnými barevnými pigmenty (oxidy kovů), kterým se říká barvítka. Barvítka se vypalují na nižší

a kratší teplotu než klasické smalty. V peci se malba napevno spojí s emailovým základem. Stejné barvy se používaly i pro malbu na porcelán, proto mají malby na emailu i podobný charakter jako soudobé miniatury na porcelánu. Smalt zde slouží jen jako světlý barevný podklad a finální krycí bezbarvá transparentní vrstva, která dá malbě lesk a trvanlivost. Nejedná se tedy

o klasickou malbu smaltem jako u limogeských technik, ale fakticky jde o malbu na smaltu. Miniatury bývaly velice malé, maximální velikost obvykle nepřesahuje 15 cm.

Emailové miniatury jsou typické pro barokní období, ale technika se používala i později v 19. století. Nejvýznamnějšími centry malovaného smaltu byly Ženeva a Vídeň, technika se rozvíjela i v zemích západní Evropy, v Anglii, Francii a Německu. Příkladem tvůrce v této technice je Henry Bone, 1755–1834, který v Londýně založil slavnou dílnu a ovlivnil řadu svých následovníků, včetně svých synů. Maloval na měděné panely vysoké až 25 cm. Pracoval s většími rozměry, než bylo do té doby u emailových miniatur běžné. Převáděl do velikostí emailových miniatur proslavené olejomalby mistrů jako Rubens, Tizian, Van Dyck, Reynolds, Holbein.

 

 

 

 

Audiovizuální dokument vznikl jako výstup výzkumného cíle podpořeného z prostředků Institucionální podpory DKRVO Ministerstva kultury ČR.

© Technické muzeum v Brně, 2017.