POVRCHOVÉ ÚPRAVY KOVŮ A JEJICH SLITIN

SMALT / EMAIL

 
ÚVOD  TIRÁŽ  KONTAKT

 

CO JE TO SMALT /EMAIL

ZÁKLADNÍ EMAILÉRSKÉ TECHNIKY

SMALT V TECHNICKÝCH OBORECH

A PRŮMYSLU

EXPERIMENTÁLNÍ REKONSTRUKCE EMAILÉRSKÝCH TECHNIK

PRVKOVÉ SLOŽENÍ SMALTU

ENAMELLING

LITERATURA

 

 

Émail en basse taille / Translucidní (průsvitný) email

Basse taille vychází z champlevé, rovněž jsou u této techniky používány ryté linie v kovu. Jedná se o její pokročilejší

a exkluzivnější verzi určenou primárně pro aplikace na slitiny zlata a stříbra. Principem basse taille je nanesení průsvitného emailu na reliéfně vyrytý povrch kovu. Tento postup se používal nejen na špercích, ale i složitých prostorových předmětech. Některé části a linie v drahém kovu zůstávají nenasmaltovány, takže lesk drahého materiálu umocňuje pocit exkluzivity. Po nanesení reliéfu transparentním emailem dochází díky odleskům světla k nádherné plasticitě a zářivosti celého předmětu. Dokonalého lesku je dosahováno i pečlivým vyleštěním celého povrchu smaltu a kovu. Podle tloušťky vrstvy smaltu se liší míra prosvítání podkladového kovu. Intenzitu barvy je tak možné ovlivňovat hloubkou reliéfu.  Technika basse taille je spojena především s gotickými emaily, které jsou ukázkami vrcholného mistrovství.

Tento postup se ve středověku rozšířil prakticky ve stejné době ve Francii a Itálii. Ve Francii byla centrem této techniky Paříž,

v Itálii Sienna. První zprávy o basse-taille pocházejí z Itálie z konce 13. století. V renesanci se technika basse-taille kombinuje

i s dalšími emailovými postupy a zlatnickými technikami. Své uplatnění pak nachází především na špercích, kde je smalt bohatě kombinován s perlami a drahými kameny. Tuto techniku ve svých traktátech popisuje i Benvenuto Cellini. V 17. století přicházejí do módy malované miniatury a používání klasického basse-taille se vytrácí. Objevuje se ale její raritnější variace basse taille sur fond reservé (kombinace této techniky s champlevé – rytý motiv je nahrazen tepaným).

 

Příklady artefaktů zdobených touto emailérskou technikou:  

 

 

 

Audiovizuální dokument vznikl jako výstup výzkumného cíle podpořeného z prostředků Institucionální podpory DKRVO Ministerstva kultury ČR.

© Technické muzeum v Brně, 2017.