POVRCHOVÉ ÚPRAVY KOVŮ A JEJICH SLITIN

SMALT / EMAIL

 
ÚVOD  TIRÁŽ  KONTAKT

 

CO JE TO SMALT /EMAIL

ZÁKLADNÍ EMAILÉRSKÉ TECHNIKY

SMALT V TECHNICKÝCH OBORECH

A PRŮMYSLU

EXPERIMENTÁLNÍ REKONSTRUKCE EMAILÉRSKÝCH TECHNIK

PRVKOVÉ SLOŽENÍ SMALTU

ENAMELLING

LITERATURA

 

 

Émail plique-á-jour / Vitrážní nebo okénkový email

Jedná se o náročnou emailérskou techniku, která je typická pro secesní šperky.  Základní princip spočívá v tom, že smalt je uchycen v kovové mřížce, takže neleží na kovovém základu, ale prosvítá a vytváří efekt vitráže. Podkladový kov je na konci odstraněn nebo se pracuje zcela bez něj. Jako dočasný podklad při nanášení smaltu do mřížek se používá bud' tenký kovový plech, nebo slída. Po posledním pálení se z předmětu dočasná podpěra odbrousí. 

Objev techniky plique-a-jour je obvykle kladen do středověku, ale překvapivě ji ovládali již starověcí Núbijci. Z pokladu královny Amanišakheto, objeveném Giuseppem Ferlinim v polovině 19. století, pochází přívěšek ve tvaru lotosu, který je vůbec nestarším dokladem použití plique-a-jour (cca 1. století př. n. l.). Nejstarším dochovaným středověkým předmětem zdobeným touto emailérskou technikou je The Mérode Cup vyrobený kolem roku 1400 v Burgundsku. Polozapomenutá historická technika se znovu objevuje v druhé polovině 19. století a její rozkvět přichází se secesí. Věhlasnými tvůrci v této technice byli Francouzi André Fernand Thesmar (1843–1912) a René Jules Lalique (1860–1945). Mistry v použití plique-a-jour byli i Japonci.

 

Příklady artefaktů zdobených touto emailérskou technikou:  

 

 

 

Audiovizuální dokument vznikl jako výstup výzkumného cíle podpořeného z prostředků Institucionální podpory DKRVO Ministerstva kultury ČR.

© Technické muzeum v Brně, 2017.