DEPOZITÁŘ STARÉHO UMĚNÍ Č. 124
IKONA BOHORODIČKY (HODEGÉTRIA)
Rozměry: v. 37,1 cm x š. 30,5 cm
Autor: neznámý
Evidenční číslo: Inv. č. A 177, Moravská galerie v Brně
Datace: 16. století
Materiál: tempera, olejové lazury, zlacení, dřevo, fragmenty plátna
Struktura/konstrukce/technika: tempera a olej na zlacení, dřevěná nosná podložka
Orientace v prostoru: místnost v přízemí, bez oken, tlumené vrchní osvětlení zářivkami
Funkce předmětu: obsahová, symbolická, estetická, společenská, historická, didaktická, liturgická funkce je momentálně utlumena
Frekvence využívání: příprava závěrečné etapy restaurování díla, dočasně uloženo v depozitáři
Způsob vystavení: po dokončení restaurování má být dílo vybaveno přenosným dataloggerem a zapůjčováno na výstavy, případně prezentováno v nové stálé expozici Moravské galerie v Brně
Stav poškození: stupeň 2, nedokončené restaurování
Předchozí ošetření: v minulosti byly realizovány dvě starší neodborné opravy menšího rozsahu a celoplošné přezlacení poškozeného originálu (dokumentace zákroků není k dispozici). Konzervováno v roce 2006 – restaurátor Igor Fogaš, stručná dokumentace k zákroku interně přístupná v databázi Demus MG, písemná restaurátorská zpráva uložena v archivu Moravské galerie v Brně
Specifikace stavu – příčiny poškození: Aktuálně po konzervaci. Vlastní malba byla v havarijním stavu, jasně patrné jsou druhotné zákroky. Nízká výtvarná kvalita rozsáhlých doplňků zřejmě ovlivnila vznik mylného názoru některých specialistů při předchozím určení datace vzniku díla až do 1. poloviny 19. století. Identifikace druhu dřeva nosné podložky zatím není jednoznačná. Deska, dole podbitá lištou a zajištěná dvěma příčnými svlaky, je v pravém dolním rohu při pravém okraji mírně konvexně prohnutá, horní okraj má mírný konkávní průhyb, síla desky se pohybuje kolem 17 mm. Na více místech jsou patrné stopy hoření. Dřevo je seschlé, výrazné jsou dvě vertikální praskliny, z nichž ta, která je blíže středu, probíhá po celé výšce formátu a prostupuje masivem dřeva. Deska napuštěna kostním klihem a kašírovaná fragmenty tenkého, hustě tkaného plátna (29×27 nití/cm²), na několika místech odlepeného od podložky, nejvíce při dolním okraji uprostřed. Původní podklad má jemnou mřížovou krakeláž. Adheze podkladu k podložce byla celoplošně oslabena v důsledku objemových změn vyvolaných vlivem kolísání vlhkosti vzduchu a teploty. Silně uvolněný a miskovitě zvednutý byl podél vertikálně orientovaných trhlin a kolem okrajů, při dolním a levém okraji formátu opadal. Rentgenogram zobrazil defekty a doplňky podkladu. Originální zlacení zřejmě plátkovým zlatem na poliment, s puncováním, v ploše pozadí převrstvené novým zlacením. Retuše bronzem v horních rozích formátu a kolem dolního okraje. Vlastní malba byla provedena temperovou technikou se závěrečnými lazurami. Originál má charakteristické jemné mřížové krakely. Malba byla při předchozích opravách několikrát různorodě doplněna. Barevné vrstvy byly silně uvolněné i s podkladem, místy opadané. Lak není původní, je ztmavlý, místy matující, odřený a poškrábaný. Na laku přemalby bronzem a drobné retuše. Povrch byl silně znečištěn sazemi. Nyní stabilizováno, očištěno a uloženo ve vhodných podmínkách.
TANEC NYMF
Rozměry: v. 220 x š. 397 cm
Autor: Johann Victor Krämer
Evidenční číslo: Inv. č. A 329, Moravská galerie v Brně
Datace: 1894
Materiál: olejové barvy, lněné plátno s dublovanými okraji, dřevěný pracovní napínací rám většího rozměru
Struktura/konstrukce/technika: olejomalba na plátně, druhotně napnuto
Orientace v prostoru: místnost v přízemí, obraz zavěšen na závěsném sítu, na stěně orientované na jih, tlumené vrchní osvětlení zářivkami
Funkce předmětu: obsahová, symbolická, estetická, společenská, historická
Frekvence využívání: příprava druhé etapy restaurování díla, dočasně uloženo v depozitáři
Způsob vystavení: po dokončení restaurování má být nově adjustováno a zapůjčováno na výstavy, případně prezentováno v nové stálé expozici Moravské galerie v Brně
Stav poškození: stupeň 2, nedokončené restaurování